Sunday, January 30, 2011

Lebih baik berbincang, usah emosional

APABILA Joshua Jr, 15 menunjukkan keputusan peperiksaan akhir kepada ibu bapanya, tampak kekecewaan pada wajah mereka kerana keputusan itu tidak seperti disasarkan.

Mereka sukar percaya anak yang kelihatan bijak itu hanya mampu mencatatkan keputusan biasa padahal mereka yakin anak mereka mempunyai kebolehan dan berbakat.

Ibu bapanya yang sukar menerima kenyataan segera ke sekolah dan tanpa usul periksa meletakkan kesalahan terhadap guru dan institusi sekolah kerana didakwa lepas tangan.

Senario ini membuktikan seluruh masyarakat akan berdepan konflik dengan guru dan sekolah jika membabitkan soal pendidikan anak.

Ibu bapa hanya mengharapkan yang terbaik sejajar dengan pelaburan yang mereka keluarkan manakala guru serta sekolah menganggap ibu bapa membayar dengan menjadikan mereka ‘hamba’ yang boleh diperintah sesuka hati.

Pakar pendidikan dan kanak-kanak merangkap sukarelawan di Pusat Kebangsaan dan Polisi Awam, Amerika Syarikat, Joseph Abeyta, berkata sikap ibu bapa yang mudah menyalahkan menyebabkan guru serta institusi berbalah selain konflik emosi membelenggu semua pihak.

Menurutnya, meskipun ibu bapa berhak mengetahui pencapaian anak, mereka perlu mengikut prosedur atau berinteraksi dengan guru untuk mengetahui perkara sebenar.

“Menyerang atau menuduh guru adalah tidak profesional malah menyebabkan masalah menjadi semakin buruk.

“Akhirnya, bukan saja ibu bapa berkonflik dengan guru malah anak turut menjadi mangsa padahal ia boleh diselesaikan melalui rundingan,” katanya.

Dalam kajian dilakukan di London mendapati pelajar gagal menerima sepenuhnya ilmu daripada guru meskipun golongan itu menerima gaji lumayan dan ada kelayakan profesional.

Ini menimbulkan persoalan, apakah dimahukan guru dan mengapa mereka gagal melaksanakan amanah itu, adakah tidak komited atau kurang berminat? Abeyta berkata, semua pihak perlu faham kehidupan kanak-kanak sangat kompleks dan memerlukan bimbingan untuk memilih mana betul atau salah.
Mereka, katanya, sentiasa menjadikan rakan atau contoh depan mata sebagai rujukan. “Apabila mendapat contoh salah, keputusannya juga salah. Sebaliknya ibu bapa melihatnya daripada pandangan dewasa dengan menjadikan persoalan demi persoalan sebagai sesuatu yang sensasi.

“Ibu bapa menganggap jika guru gagal memberikan perkhidmatan terbaik, mereka golongan gagal.

“Sebaliknya pelajar tidak melihatnya begitu, mereka melihat guru sebagai model yang baik. Keputusan peperiksaan yang teruk mungkin cara semula jadi untuk memprotes dalam diam,” katanya.

Bekas pengetua di Santa Fe Indian School; Ann Cook, of Urban Academy, Kat Crosby bagaimanapun kurang bersetuju dengan Abeyta sambil menganggapnya prejudis dan mengamalkan diskriminasi.

Beliau berkata, ibu bapa sama sekali tidak wajar mencampuri urusan remeh persekolahan anak dan tidak hanya menyasarkan pencapaian akademik sebagai fokus utama.

“Banyak lagi boleh dilakukan bagi menilai kejayaan anak, bukan hanya peperiksaan atau menyerang guru dan sekolah jika tidak berpuas hati.

“Ini tindakan tidak profesional, sangat memalukan dan tidak beretika. Mereka langsung tidak menghormati institusi sekolah dan guru.

“Bukankah masih ada lagi jalan elok boleh dilakukan, antaranya duduk berbincang tanpa dikuasai emosi dan ego?

“Ini soal masa depan membabitkan anak yang juga pelajar. Bayangkan jika ibu bapa, sekolah dan guru tidak sehaluan, siapakah yang rugi?,” katanya.


INFO

SATU soal selidik yang dijalankan di Amerika Syarikat mendapati konflik ibu bapa dan guru lebih banyak membabitkan golongan bawahan dan pertengahan disebabkan tahap pendidikan dan cara berfikir yang tidak terbuka.

Manakala faktor seperti kelas kecil, kemampuan sekolah, penggunaan teknologi terhad, sistem pembelajaran kurang bermutu, diskriminasi serta pemilihan guru tidak mengikut standard adalah antara aspek dilihat kurang menyenangkan ibu bapa hingga menimbulkan konflik.

Sumber artikel :

http://www.hmetro.com.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pulau Kelumpang Dari Perspektif Arkeologi
We’ve said that at campus, learning in class is nothing like you’ve ever experienced before. That’s true. But in campus you’ll also be challenged to learn and grow outside the classroom. We’re are a close-knit community where students do much more than just go to class together. The campus is a hub of activity where anything can happen – a small group late-night study session, a concert in the student-run Cave or an impromptu mud football game. There’s a hometown feel to the place. Everyone is in it together, in the residence hall; on athletic fields, courts and in the stands; on the stage and in the audience for performing arts; and in scores of campus clubs Yes, it’s a special place. It’s a place where students learn, live and laugh. And there will be no end to the things you can do and the friendships you’ll make.