Wednesday, February 16, 2011

Tamadun Manusia Tertua di Temui


LENGGONG – Penemuan tapak sebuah bengkel masyarakat paleolitik tertua di dunia di Bukit Bunuh dekat sini bakal mengubah sejarah awal tamadun manusia sebagaimana tercatat dalam buku-buku sejarah.

Penemuan beberapa artifak dipercayai berusia 1.83 juta tahun di kawasan seluas empat kilometer persegi itu menunjukkan masyarakat berkenaan tidak mengamalkan kehidupan berpindah-randah sebagaimana difahami selama ini.

Lebih menakjubkan, penemuan ribuan batu jenis suevite yang berselerakan di kawasan itu menunjukkan kawasan tersebut pernah menerima hentaman tahi bintang jutaan tahun lalu.

Pengarah Pusat Arkeologi Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Mokhtar Saidin berkata, penemuan artifak kapak genggam diperbuat daripada batu yang berusia 1.83 juta tahun merupakan bukti kukuh bahawa manusia zaman tersebut sudah hidup menetap di satu kawasan.

Beliau berkata, artifak lain yang ditemui ialah pisau, alat tetak, batu pengetuk, batu melapah dan sisa-sisa kerja membuat alatan batu.

Sejak memulakan eskavasi pada 1997, pasukan tersebut sudah pun menemui batu berusia 40,000 tahun pada tahun 2001., kapak genggam kuno 2007, dan batu berusia 30 000 tahun 2008.

"kita telah menemui tapak prasejarah tertua didunia selain Afrika yang mempunyai pentarikhan kronometrik yang bakal mencabar beberapa pengetahuan asas dalam kebudayaan manusia awal dunia".

"Penemuan Bukit Bunuh menunjukkan masyarakatnya tidak nomadik malah mendiami kawasan ini secara berterusan kerana ada keperluan asas yang melebihi daripada biasa," kata beliau semasa membawa media tempatan melawat tapak penyelidikan itu buat kali pertama semalam.

Kawasan tersebut yang terletak kira-kira empat kilometer dari kawasan sejarah Kota Tampan kaya dengan sumber alam seperti batuan, sumber air serta fauna dan flora.

Tambah Mokhtar, beliau yakin tulang manusia bakal ditemui berdasarkan penemuan cebisan tulang-temulang di dalam beberapa batu suevite yang masih diperingkat kajian. Kata beliau, Jabatan Warisan Negara telah pun mengemukakan hasil penyelidikan tersebut kepada Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu(UNESCO) untuk diwartakan sebagai Tapak Warisan Arkeologi Dunia.

"Wakil-wakil UNESCO akan melawat tapak kajian ini Julai nanti dan keputusan mengenainya Julai tahun hadapan," ujar beliau lagi.

Sumber : Kosmo 14 Februari 2011

For English Version : http://www.usm.my

Terlalu Berkira Untuk Belajar

BAGAI tiada kesudahan, isu pencapaian mahasiswa di menara gading sering kali dijadikan modal pertelingkahan dan perdebatan yang akhirnya mengundang persepsi negatif masyarakat.

Apatah lagi momokan seperti tiada daya juang, gagal bersuara, tidak patriotik selain minda tepu dijadikan modal menghentam golongan terbabit menjadikan senario berkenaan tidak berpenghujung.

Lebih memburukkan keadaan apabila warga IPT menjadi antara penyumbang terbesar masalah gejala sosial masa kini menyebabkan masyarakat tertanya-tanya, apa jadi kepada golongan diiktiraf bijak serta terpelajar ini.

Jika mereka tiada penghayatan tulen terhadap proses pembudayaan ilmu bolehkah golongan ini memikul tanggungjawab berat mentadbir negara pada masa depan? Atau adakah masyarakat bersalah kerana terlalu cerewet dan enggan mengikut rentak dunia mahasiswa yang kian moden.


Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak, Prof Dr Zakaria Kasa, berkata kurang kesedaran kepentingan ilmu menyebabkan mahasiswa mengambil mudah konsep pembudayaan ilmu serta pendidikan.


Malah, katanya sikap segelintir mereka yang terlalu culas dan berkira untuk belajar bagai membenarkan lagi tanggapan masyarakat mahasiswa memasuki IPT hanya untuk mendapatkan segulung ijazah biarpun tanpa kualiti.

Jika mereka tiada penghayatan tulen terhadap proses pembudayaan ilmu bolehkah golongan ini memikul tanggungjawab berat mentadbir negara pada masa depan? Atau adakah masyarakat bersalah kerana terlalu cerewet dan enggan mengikut rentak dunia mahasiswa yang kian moden.


Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak, Prof Dr Zakaria Kasa, berkata kurang kesedaran kepentingan ilmu menyebabkan mahasiswa mengambil mudah konsep pembudayaan ilmu serta pendidikan.


Malah, katanya sikap segelintir mereka yang terlalu culas dan berkira untuk belajar bagai membenarkan lagi tanggapan masyarakat mahasiswa memasuki IPT hanya untuk mendapatkan segulung ijazah biarpun tanpa kualiti.

"Inilah dilema IPT masa kini. Bagi mereka, apabila diterima masuk ke menara gading, bermakna ilmu itu sudah tersedia dengan sendirinya.


"Ilmu itu sangat luas dan perlu dicari, bukan hanya menunggu atau diberi pensyarah. Fungsi IPT untuk merancak, menyalur serta meninggikan martabat ilmu bagi melahirkan golongan terpelajar dan berkualiti dalam hidup.

"Diterima belajar di IPT, tidak bermakna seseorang itu sudah pandai kerana proses sebelum mencapai satu kedudukan diiktiraf masyarakat memerlukan pelbagai kesukaran, pengalaman dan kemantapan ilmu.


"Mahasiswa perlu sedar hakikat ini dengan meletak proses penjanaan ilmu itu sebagai budaya penting di menara gading. Malangnya mereka sering alpa dengan keseronokan dan kebebasan," katanya.


Isu pengangguran mahasiswa yang tiada kesudahan, pencapaian kurang memuaskan selain masalah sosial yang semakin merebak menjadikan golongan terbabit dipersalahkan masyarakat.


Dr Zakaria, berkata menyalahkan masyarakat tidak mendatangkan manfaat kerana mereka komuniti terbesar yang bebas menyuarakan pendapat atau pandangan. Katanya, mahasiswa sendiri perlu bangkit membuktikan tanggapan itu salah.


"Dalam konteks ini, masyarakat adalah komuniti yang bebas melahirkan pandangan, emosi atau kritikan dan mahasiswa tidak boleh melenting sebaliknya perlu berfikiran terbuka dan menerima teguran.


"Masyarakat mahukan yang terbaik kerana golongan IPT ini menjadi sandaran. Mereka penerus kesinambungan negara yang bakal menentukan corak serta hala tuju masyarakat lain pada masa depan.


"Jika budaya ilmu semakin kurang menyerlah atau tidak dihargai, bolehkah masyarakat yakin pada mereka? Sebab itu golongan ini perlu bangkit, ubah sikap dan sukakan ilmu.


"Inilah cabaran sebenar iaitu bagaimana mahu 'menutup' mulut masyarakat daripada terus bersuara," katanya mengakui proses pembudayaan ilmu di kalangan mahasiswa perlu dilakukan secara berterusan, agresif selain disuntik dengan elemen nilai keperibadian unggul.


"Impak proses ini bukan boleh dilihat sekelip mata sebaliknya perlu dilaksanakan secara berterusan.


"Konsep pembudayaan ilmu terhasil melalui pengalaman, pengukuhan pengetahuan dan perkongsian serta penyebaran maklumat," katanya.


Beliau menyarankan mahasiswa merebut peluang sepanjang tempoh pengajian untuk memantapkan penguasaan ilmu.


"Minda perlu terbuka, anjakan paradigma mesti dilakukan dan memahami konsep memperoleh ilmu tidak semestinya menerusi buku semata-mata.


"Perkongsian maklumat dengan pensyarah, penyelidikan, kerja lapangan, latihan industri serta komunikasi dengan masyarakat luar juga proses pembudayaan ilmu.


"Perlu akur dan menerima hakikat, masyarakat akan terus membuat penilaian tanpa henti sama ada suka atau tidak.


"Ini bukan memperlekehkan, tapi sebagai dorongan ke arah anjakan minda yang lebih baik, jadi terpulang sama ada untuk mengalah atau tidak," katanya.

http://www.hmetro.com.my/articles/Terlaluberkirauntukbelajar/Article

Sunday, February 6, 2011

Campus Joke : 2

IT PAYS TO STUDY



After the college boy delivered the pizza to Bud's trailer house, Bud asked, "What is the usual tip?"

"Well," replied the youth, "this is my first trip here, but the other guys say if I get a quarter out of you, I'll be doing great."

"Is that so?" snorted Bud. "Well, just to show them how wrong they are, here's five dollars."

"Thanks," replied the youth, "I'll put this in my school fund."

"What are you studying?" asked Bud.

The lad smiled and said, "Applied psychology."

Friday, February 4, 2011

Pengendali Your Virtual Mosque


Susunan SITI AINIZA KAMSARI
http://www.utusan.com.my

TENGAH bulan lalu, iaitu dari 13 hingga 16 Januari pemuda ini datang ke Malaysia sebagai penceramah jemputan di beberapa tempat. Malangnya tidak satu pun jemputan tersebut diketahui oleh media tempatan.

Ini menyebabkan kisah perjalanan hidup William Webb 38, tidak dapat dikongsi oleh lebih ramai umat Islam di negara ini.

Sedangkan Webb atau nama Islamnya Suhaib Webb, berjaya membuktikan bahawa Islam adalah milik semua, termasuk dirinya yang berkulit putih dan warga Barat.

Tidak sekadar itu, malah sejak memeluk Islam ketika berusia 20 tahun sehinggalah kini, Suhaib mempunyai kualiti yang sangat cemerlang sebagai seorang Muslim. Sehingga adakalanya mengundang persoalan kerana dia cukup berbeza bagi mereka yang lahir dalam Islam.

Suhaib dilahirkan di Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1972 dalam keluarga yang berpegang kuat kepada Kristian (Prostestan).

Datuknya merupakan paderi. Maka tidak menghairankan jika Suhaib di zaman kanak-kanaknya akan ke gereja tiga kali seminggu.

Namun pada usia 14 tahun, Suhaib mula hilang minat terhadap agamanya sendiri yang beliau sifatkan akibat krisis kerohanian.

Atau sebenarnya disebabkan beliau mula terlibat dengan kumpulan remaja yang nakal lagi liar.

"Namun yang lebih hebatnya lagi, saya juga merupakan seorang Deejay Hip Hop dan sering merakamkan lagu dengan ramai artis ketika itu," katanya.

Namun melalui industri muzik itulah juga Suhaib mula diperkenalkan dengan Islam, iaitu ketika berusia 17 tahun apabila seorang kenalan dalam industri tersebut menghadiahkannya senaskhah al-Quran terjemahan.

"Sejak itu, al-Quran sedikit demi sedikit mula memberikan pengaruh cukup besar dalam hidup saya. Namun ketika itu saya semakin jauh terheret dalam kehidupan yang ganas akibat bergaul dengan kumpulan-kumpulan remaja liar," katanya.

Sehinggalah pada suatu hari, sebuah kereta peronda polis mengejar dan terpaksa beberapa kali menembak Suhaib yang memandu kereta atas jenayah berkumpulan yang mereka lakukan.

Walaupun terselamat namun kejadian ini menjadi satu siren amaran yang kuat kepada Suhaib untuk sedar sebelum segala-galanya terlambat.

"Saya benar-benar sedar sejak kejadian itu dan tidak ada cara atau jalan lain kecuali memeluk Islam bagi memastikan saya tidak lagi terjerumus dalam kancah jenayah," katanya yang akhirnya memeluk Islam pada tahun 1992.

Islam benar-benar memberikan pengaruh yang sangat besar dalam hidup Suhaib yang antara lain menuntut umatnya supaya menjadi seorang yang berilmu.

Maka Suhaib melanjutkan pengajian di University Of Central, Oklahoma dan akhirnya membawa pulang segulung ijazah sarjana muda dalam bidang pendidikan.

Namun tidak sahaja beliau belajar di universiti bagi melengkapkan keperluan pendidikan rasmi, bagi yang tidak rasmi Suhaib belajar mengenai Islam dan bahasa Arab secara persendirian dengan seorang ulama dari Senegal.

Ini melayakkan Suhaib akhirnya dilantik menjadi imam di pusat komuniti Islam yang dikenali sebagai The Islamic Society of Greater Oklahoma City.

Daripada seorang yang dahulu dunianya agak 'hitam', Suhaib benar-benar mengalami transformasi besar dalam hidupnya apabila secara rasmi bertugas sebagai seorang mursyid atau guru untuk sebuah sekolah Islam di bandar Oklahoma, iaitu Mercy School.

Ini diikuti pada 2004, beliau bersama anak isteri berhijrah ke Kaherah, Mesir untuk melanjutkan pengajian ke sebuah pusat pengajian terkemuka Islam di dunia, iaitu Universiti Al-Azhar.

Pengendali laman web yang sangat menarik untuk dilayari ini iaitu Suhaib Webb - Your Virtual Mosque, Suhaib turut terlibat secara aktif dalam dunia dakwah. Namun tidak sahaja untuk tujuan menyebarkan Islam.

Kerana apa yang lebih penting, untuk menjadi jambatan yang dapat menghubungkan antara Islam dan Barat yang selama ini begitu diuji oleh pelbagai isu dan kejadian yang tidak disenangi oleh semua.

Suhaib juga menjadi penggerak sayap belia untuk Muslim American Society dan kini merupakan tenaga pengajar untuk Al Maghrib Institute, sebuah universiti maya yang beroperasi 24 jam di AS, United Kingdom dan baru-baru ini membuka cawangannya di Malaysia.

Thursday, February 3, 2011

Kempen membaca dalam tren

Oleh SITI AISHAH YUSOFF
Gambar ZAINI HUSIN

STATISTIK menunjukkan purata rakyat Malaysia yang membaca hanya pada kadar dua naskah buku setahun. Cuba kita bayangkan, akan tercapaikah gagasan untuk menjadi negara maju jika tabiat membaca di kalangan rakyat Malaysia masih rendah?

Perkara ini tidak boleh diambil mudah kerana membaca ada kaitan dengan budaya ilmu. Masyarakat yang malas membaca bermakna masyarakat yang tidak berilmu.

Menyedari minat membaca di kalangan rakyat Malaysia yang masih rendah, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) menerusi Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) telah melancarkan program membaca 1Malaysia bertemakan Jauh Perjalanan Luas Pengetahuan siri kedua bersama Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Ia yang merupakan kesinambungan daripada program pertama yang diadakan pada 2009, merupakan inisiatif daripada PNM untuk menanam budaya membaca di mana sahaja terutama kepada penumpang kereta api bagi mengisi masa mereka yang terluang ketika dalam perjalanan ke sesuatu destinasi.

Program itu juga bertujuan memberi peluang kepada pengguna keretapi mendapatkan pengetahuan melalui bahan bacaan yang disediakan di samping meningkatkan kesedaran membaca .

Pelancaran siri kedua itu adalah untuk menyediakan bank buku kepada orang ramai yang ingin menderma buku.

Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D’cruz berkata, ia merupakan satu langkah proaktif bagi memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.

“Kita tidak mahu melihat rakyat Malaysia menjadi seperti belia di sesetengah negara Eropah yang hanya membaca secara online, kerana sebahagian bahan bacaan dalam internet banyak menggunakan perkataan singkatan,” jelasnya.

Menurutnya lagi, bank buku yang dilancarkan di Ipoh itu akan turut dilancarkan di dua negeri lagi menjelang pertengahan Mei tahun ini.

“Pada pertengahan Mei ini , dua lagi bank buku akan dilancarkan di Butterworth. Pulau Pinang dan Johor Bahru,” katanya.

Jelasnya, legasi pembacaan itu akan diteruskan pada semua peringkat umur dan masyarakat.

“Pelbagai jenis buku dan bahan bacaan ini akan disediakan kepada semua peringkat umur kanak-kanak, remaja mahupun dewasa termasuk juga bacaan umum,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah PNM, Datuk Raslin Abu Bakar menjelaskan, program membaca 1Malaysia ini juga platform terbaik untuk memupuk semangat dan minat membaca kepada semua golongan.

Menurutnya, buku-buku yang akan menjadi bacaan orang ramai ketika di dalam kereta api akan dibekalkan oleh PNM dan beberapa syarikat penerbitan lain seperti Kumpulan Karangkraf, Galeri Ilmu dan Reader’s Digest.

Bagaimanapun, beliau menyarankan orang ramai yang ingin menderma buku-buku mereka kini boleh menggunakan bank buku yang baru dilancarkan.

“Bank buku yang dilancarkan ini memudahkan orang ramai untuk menderma buku terpakai atau baru kepada bank ini agar buku-buku tersebut dapat dijadikan bahan bacaan di dalam kereta api,” katanya.

Sementara itu Pengarah Urusan Keretapi Tanah Melayu Antarabandar, Mohd. Zain Mat Taha,menjelaskan bahawa hampir 10,000 naskah buku dibekalkan setahun untuk menjadi bahan bacaan umum.

“Orang ramai yang ingin menyumbangkan buku mereka kepada KTM, boleh memasukkan buku-buku berkenaan di dalam Bank Buku yang telah disediakan,” katanya.

Jelasnya lagi, buku-buku yang disumbangkan itu akan ditapis terlebih dahulu sebelum diberikan kepada KTM untuk diletakkan dalam keretapi.

Seterusnya, Maglin berharap semoga kesemua enam gerabak KTMB akan berjaya dipenuhi dengan bahan bacaan di masa akan datang.

Semoga inisiatif itu mendapat sambutan baik oleh semua pihak, seterusnya dapat membudayakan tabiat membaca di kalangan masyarakat walau dimana sahaja berada.

layari : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0203&pub=utusan_malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_03.htm&arc=hive

Wednesday, February 2, 2011

Purata rakyat Malaysia baca dua buku setahun

USAHA melestarikan kecemerlangan sektor pendidikan negara bukan hanya memerlukan kewibawaan dalam melahirkan golongan bijak pandai malah merangkumi kepelbagaian aspek lain.

Ukuran pencapaian bukan saja diukur melalui kejayaan mengeluarkan pensyarah atau graduan berstatus cemerlang, malah dinilai melalui aspek penghasilan bahan bacaan ilmiah.

Sayangnya, penghasilan bahan bacaan ilmiah yang dianggap tulang belakang dalam proses pembudayaan ilmu itu masih gagal menepati cita rasa masyarakat yang lebih selesa dengan bahan bacaan ringan serta dianggap mampu merehatkan minda.

Ini sekali gus bagai membenarkan tanggapan bahawa bahan bacaan ini memang tidak mampu dikomersialkan, namun dihasilkan bagi memenuhi tanggungjawab golongan tertentu semata-mata.


Persoalannya, mengapakah sukar menembusi minat masyarakat dan warga institusi pengajian tinggi, walhal kandungannya cukup lengkap untuk memenuhi keperluan kepentingan wacana pengembangan ilmu berteraskan pendidikan sepanjang hayat.


Pakar psikologi kanan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Puncak Alam, Sulaiman Selamat berkata, kecenderungan mahasiswa dan generasi muda memilih bahan bacaan ringan kerana terdedah dengan budaya generasi baru yang dilahirkan dalam persekitaran mudah, mewah, pantas dan selesa.


Menurutnya, budaya ini menjadikan mereka generasi malas berfikir, kurang berilmu dan hanya memberi fokus pada pendidikan berorentasikan akademik dan peperiksaan semata-mata.


"Inilah timbal balas daripada arus kemodenan dan peralihan zaman yang memperlihatkan semua aspek hanya ditangani secara mudah dan tanpa inisiatif. Hasilnya, banyak perlu dikorbankan termasuk ilmu pengetahuan.

"Budaya membaca di kalangan masyarakat sangat rendah. Bayangkan, jika membaca bahan berbentuk ringan pun tiada minat, bagaimana pula bahan ilmiah?

"Senario ini membimbangkan, apatah lagi sebahagian besarnya adalah golongan muda yang tentunya terdiri daripada pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi. Jika kurang membaca, apakah lagi aspek yang boleh dijadikan taruhan?" katanya.


Berdasarkan kajian dilakukan Perpustakaan Negara pada 2005, secara purata keseluruhan rakyat Malaysia membaca dua buku setahun berbanding purata sebelum ini dua halaman buku setahun , terendah antara negara di Asia.


Dalam hal ini, rakyat India mendominasi dengan 35, Thailand (25) dan Indonesia (18).


"Dari situ, kita dapat melihat bagaimana penerimaan masyarakat terhadap aktiviti membaca. Jadi bagaimana ingin melonjakkan diri menjadi masyarakat berilmu jika aktiviti mudah ini sukar dilaksanakan?" katanya.


Pengarah Penerbit UTM Press, Profesor Hishamuddin Jamaluddin berkata, bahan bacaan ilmiah bukanlah menjadi kegemaran kerana fokus utama yang disasarkan lebih menjurus kepada keperluan pemprosesan ilmu berbentuk serius dan terhad.


Secara amnya, mereka lebih menggemari bahan berbentuk ringan dan santai kerana proses pemahaman maklumat menjadi lebih mudah, selain tidak memerlukan ketelitian mendalam bagi memahami fakta.


"Tidak hairanlah, bahan ilmiah sukar menembusi permintaan pasaran berbanding bahan bacaan lain kerana 'sifatnya' yang sangat serius, padat serta banyak membabitkan fakta saintifik.


"Jika diberi pilihan, ramai menolak bahan bacaan ilmiah kerana tidak mahu membebankan otak dengan penjanaan maklumat sangat kompleks. Namun tidak boleh salahkan mereka kerana pilihan di tangan individu.

"Cuma menyedihkan bahan ini seperti terpinggir jika dibandingkan dengan bahan lain berbentuk picisan. Bahan bacaan ilmiah cukup menguji kemampuan intelek seseorang selain menaikkan prestij pengetahuan ke tahap lebih baik," katanya.


Lambakan bahan ilmiah di pasaran kian membimbangkan golongan intelektual kerana bukan saja permintaan berkurangan malah merencatkan industri penulisan subjek kritikal kerana tumpuan lebih diberikan kepada bahan bacaan yang mampu menjana pulangan lumayan.


Dengan kata lain, bahan ilmiah sukar dikomersialkan, sekali gus menghadapi masalah lambakan di pasaran mahupun pengeluaran terhad kerana permintaan yang sedikit.


Suatu ketika, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mengehadkan cetakan buku untuk sesuatu tajuk kepada 1,000 hingga 3,000 naskhah saja berbanding 3,000 hingga 5,000 naskhah pada era 80-an.


Mengulas mengenai kelesuan minat dan permintaan, beliau mengakui tiadanya daya tarikan terhadap kandungan mahupun cara susun atur selain penggunaan bahasa Inggeris sebagai antara faktor penyumbang terbesar.


Bagaimanapun, katanya, faktor itu sukar dielak kerana penghasilan bahan bercetak berkenaan dibuat atas sasaran membudayakan peningkatan ilmu secara profesional, berilmiah dan fokus.


"Buku ilmiah memang membosankan, terlalu profesional dan korporat. Namun, itulah identitinya serta sukar dielak kerana tujuan ia diterbitkan untuk membudaya wacana ilmu serta meningkatkan daya intelek individu.


"Bagaimana boleh dikatakan ilmiah jika penyampaiannya dilakukan secara santai? Itu tidak akan mencapai matlamat penulisannya selain akan memporak-perandakan proses pengembangan ilmu yang berpaksikan fakta serta penyelidikan.


"Mesti ada perbezaan, cuma kehendak masyarakat suka kepada buku berbentuk ringan mengehadkan penjualan dan permintaan biarpun susun aturnya menarik," katanya.


"Budaya masyarakat tempatan yang sukar membaca menjadikan bahan ilmiah semakin terpinggir, ditambah pula tanggapan hanya untuk golongan 'pandai'. Kebanyakannya pula dalam bahasa Inggeris.


"Masyarakat menjadikannya alasan untuk menolak sedangkan kini banyak bahan diterjemahkan ke bahasa Melayu. Hakikatnya, kita belum terbuka berbanding masyarakat antarabangsa yang sentiasa teruja dan terdedah dengan pelbagai bahan bacaan berat.


"Namun, mengatakan kita langsung tidak suka, itu tidak benar tetapi jumlahnya kecil," katanya.


Katanya, bahan ilmiah berkaitan pertanian, landskap dan reka cipta dan perubatan sentiasa dicari.


"Mungkin kerana mudah difahami, bergambar atau lama di pasaran menjadikannya diterima dalam lingkungan masyarakat termasuk sebagai bahan rujukan.

http://www.hmetro.com.my







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pulau Kelumpang Dari Perspektif Arkeologi
We’ve said that at campus, learning in class is nothing like you’ve ever experienced before. That’s true. But in campus you’ll also be challenged to learn and grow outside the classroom. We’re are a close-knit community where students do much more than just go to class together. The campus is a hub of activity where anything can happen – a small group late-night study session, a concert in the student-run Cave or an impromptu mud football game. There’s a hometown feel to the place. Everyone is in it together, in the residence hall; on athletic fields, courts and in the stands; on the stage and in the audience for performing arts; and in scores of campus clubs Yes, it’s a special place. It’s a place where students learn, live and laugh. And there will be no end to the things you can do and the friendships you’ll make.